Konieczność informowania potencjalnych klientów o najniższej cenie produktu z 30 dni poprzedzających obniżkę cen obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Chociaż przepis ten funkcjonuje w naszym porządku prawnym od niemal pół roku, wielu przedsiębiorców nadal ma problem z prawidłowym ogłaszaniem swoich promocji lub wyprzedaży.
Jak zatem nie narazić się na konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania dyrektywy omnibus?
Oto zaledwie kilka rad z obszernych wytycznych:
- Prezentuj najniższą cenę z okresu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki w sposób czytelny i niebudzący wątpliwości konsumenta. Obowiązek informowania o najniższej cenie z 30 dni nie powstanie jeżeli fakt dokonania obniżki nie będzie w żaden sposób komunikowany.
- Informacja o najniższej cenie powinna być prezentowana w bezpośrednim sąsiedztwie aktualnej ceny.
- Podając aktualną ceny poprzez przekreślenie poprzedniej poinformuj klienta co oznacza przekreślona kwota.
- Unikaj stosowania:
- odsyłaczy wymagających od konsumenta rozwinięcia komunikatu znajdującego się przy promocyjnej cenie,
- dużo mniejszej czcionki niż obniżona cena,
- nieczytelnego koloru tekstu lub niskiego kontrastu,
- sformułowań niezrozumiałych takich jak np.:
- „cena referencyjna",
- „było”,
- „cena omnibus”
- „najniższa cena” – dopuszczane jest tylko w niektórych przypadkach.
Jeżeli obniżasz cenę częściej niż raz na 30 dni, możesz dodatkowo poinformować konsumenta o poprzednich cenach. Pamiętaj jednak, że informacja ta nie może wprowadzać w błąd czy też odwracać uwagi od podanej najniższej ceny towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) podaje przykłady prawidłowego informowania konsumentów o obniżce ceny, w tym:
- „80 zł zamiast 100 zł (najniższa cena w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki). Nasza regularna cena, poza okresami promocyjnymi, w ciągu ostatnich X dni wynosiła 120 zł” (taką samą czcionką).
- jeżeli hasło brzmi „50 % taniej”, a najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni poprzedzających informację o obniżce dni wynosiła 100 zł, to sprzedawca nie będzie mógł przedstawić ceny odniesienia innej 100 zł (np. od 1 do 7 maja cena wynosiła 100 zł, następnie od 8 maja do 15 maja wynosiła 150 zł, promocja -50% musi być więc liczona od 100 zł).