Temat jest bardzo rozległy, stąd dzisiejszy artykuł został poświęcony dwóm pierwszym pytaniom. Ciąg dalszy ukaże się niebawem.
KTO?
Pierwszym niedopowiedzeniem jest zakres podmiotów, które dotknie zmiana w dyrektywie. Powszechnie panuje przekonanie, że (co oczywiste) zmiany dotkną konsumentów i sklepy internetowe i to jest co do zasady prawdą, jednak nie wyczerpuje zakresu podmiotów, których dyrektywa dotyczy.Mieć ją na względzie powinni w szczególności:
KIEDY?
Drugim niedopowiedzeniem jest skupianie się na braku przepisów krajowych, c przekłada się na przekonanie, że nowe przepisy nie mają jeszcze żadnego znacznie.
Zgodnie z treścią dyrektywy OMNIBUS przyjęcie i opublikowanie dyrektywy powinno nastąpić do dnia 28 listopada 2021 r., zaś ich stosowanie powinno odbywać się od dnia 28 maja 2022 r.
Na dzień 7 września 2022r. w Polsce mamy jedynie projekty przepisów, które wpłynęły do Sejmu 12 lipca 2022 r. i 29 czerwca 2022 r.[1] Na razie odbyło się tylko I czytanie. Do projektowanych przepisów pojawiły się jednak liczne uwagi, stąd ich ostateczna treść może jeszcze ulec licznym zmianom. Przebieg prac nad przepisami krajowymi można śledzić na stronie sejmowej.
Dyrektywy są aktami prawnymi, które co do zasady nie są bezpośrednio stosowane w prawe polskim. Nie oznacza to jednak, że jej przyjęcie pozostaje zupełnie bez znaczenia. Po pierwsze, mimo że Polska nie jest jedynym państwem, które nie przyjęło w terminie przepisów krajowych wdrażających dyrektywę OMNIBUS, to są również państwa, które już takiej implementacji dokonały. W związku z tym kierując towary lub usługi do konsumentów zagranicznych warto zwrócić uwagę na regulacje krajowe w tym zakresie.
Po drugie, nieprzyjęcie przepisów krajowych może przełożyć się np.naprzyjmowanie przez sądy tzw. wykładni prowspólnotowej, tj. interpretowanie przepisów przy uwzględnieniu treści i celu dyrektywy.Warto więc już teraz przygotować się do stosowania nowych przepisów oraz zapoznać się z prawami jednostki, jakie dyrektywa przewiduje.
CO I JAK?
Już niebawem zapraszamy do zapoznania się z drugą częścią artykułu o zmianach jakie wiążą się z przyjęciem dyrektywy. Z wpisu będzie można dowiedzieć się m.in. w jaki sposób informować o zmianach cen, jakie prawa i obowiązki będą wiązały się z treściami opracowanymi przez konsumenta i odstąpieniem od umowy, na co uważać przy oferowaniu możliwości wystawiania opinii czy jakie dokumenty związane z prowadzoną działalnością trzeba będzie zmienić.
[1] DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta
Paulina Żmuda
aplikant radcowski